Laitetaan tähän tämmöinen pieni kuriositeettipläjäys wattinikkareille. Eli minkälaiset ovat kotimaisen Satakunta-cupin osakilpailun fyysiset vaatimukset, tässä kyseisessä tapauksessa, jos tähdätään osakilpailun voittoon.
Kilpailupaikalle ajoin Turusta Antti T:n saapuessa autolla paikalle. Ennen kisaa ajoin siis kolme tuntia, jolloin ap oli 220 ja np 235, matkaa kertyi lähes tasan 90km, ja kuten tehoista voi päätellä, oli matka suurilta osin vastatuulta.
Itse kilpailu kesti n. 68minuuttia, ja tämän ajan ap oli 295w ja np 335. Maaliviivan ylittäminen ensimmäisenä vaati viimeisen kahdentoista kilometrin ajalta tehoa keskimäärin 380w, np:n ollessa 390w, joka on suhteellisen lähellä FTP:tä. Keskinopeus tältä ajalta oli 43.5. Ennen mainittua pätkää vaadittiin vielä kuuden minuutin pätkä, jonka ap oli 385 ja np 400, jotta nousu irtiottoryhmään oli mahdollinen. En tiedä paljonko ero hatkaan oli ennen tätä kuuden minuutin suoritusta, mutta arvioisin sen olleen n. 20-30 sekuntia. Ennen näitä suorituksia kilpailun ap oli 250w ja np 305, siis ensimmäisen 40 minuutin ajalta.
Tehojen kannalta kisan vaatimus oli siis suhteellisen suuri, vaikka toisaalta kesto jäi vain reiluun tuntiin. Mikä sitten erottaa esim. ulkomailla ajetut kisat näistä kotimaisista? Vastaus lienee: vauhti/tehopiikit sekä niiden aiheuttamat vaatimuksen hermostolle. Eli toisin sanoen: kovemmissa kilpailuissa homma menee usein niin, että ratkaisuhetkillä ajetaan sitten todella kovaa, ehkei kovin pitkään, mutta tarpeeksi, jotta eroja syntyy lyhyessä ajassa. Tai jotain. Sanon näin vain näppituntumalla, joku teoreettista pohjaa omaava voinee kommentoida asiaa tarkemmin.
Satakunta-cup, maantie, Rauma
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti